Metalizacja otworów na PCB - propozycje wykonania.

Pomysły na aranżację swojego warsztatu, laboratorium
Awatar użytkownika
Marcin
User
User
Posty: 198
Rejestracja: środa 09 wrz 2015, 19:30

Metalizacja otworów na PCB - propozycje wykonania.

Postautor: Marcin » sobota 15 lip 2017, 12:41

Ma ktoś może pomysł na chemiczną metalizację otworów w warunkach domowych ?

Przelotki na ścieżkach sygnałowych robię o średnicy 0,3mm przez co zastosowanie nitów odpada. Przelotki na "odkrytej" części płytki wykonuję stosując srebrzankę obustronnie lutowaną, niestety takie coś gdzie przelotka wypada pod układem smd jest nieakceptowalne. Tu pozostaje tylko chemiczna metoda metalizacji otworów.

Ma ktoś jakiś pomysł / propozycję wykonania tego zadania ? Chętnie przetestuję domowe metody metody chemicznej metalizacji otworów.

Awatar użytkownika
wojtek
Uber Geek
Uber Geek
Posty: 2041
Rejestracja: piątek 04 wrz 2015, 09:03

Re: Metalizacja otworów na PCB - propozycje wykonania.

Postautor: wojtek » sobota 15 lip 2017, 12:59

73 Wojtek

Awatar użytkownika
Marcin
User
User
Posty: 198
Rejestracja: środa 09 wrz 2015, 19:30

Re: Metalizacja otworów na PCB - propozycje wykonania.

Postautor: Marcin » sobota 15 lip 2017, 17:30

Ta metoda wymaga by wiercenie i metalizowanie wykonać na początku procesu, niestety u mnie brak cnc i nie mam możliwości powiercić otwory na początku, w moim procesie wiercenie wykonuję na końcu procesu - po trawieniu - kiedy widać wzór wytrawionej płytki i rozkład wszystkich otworów.

Szukam sposobu na wykonanie metalizacji na etapie końcowym procesu.

Awatar użytkownika
ZbeeGin
User
User
Posty: 329
Rejestracja: sobota 08 lip 2017, 17:16
Lokalizacja: GOP
Kontaktowanie:

Re: Metalizacja otworów na PCB - propozycje wykonania.

Postautor: ZbeeGin » sobota 15 lip 2017, 17:59

Pewnie w warunkach amatorskich to niewykonalne, ale wszystkie otwory wewnątrz pokryć warstwą grafitu. Potem płytkę włożyć między dwie szczotki metalowe, by każda ścieżka miała z nimi połączenie i całość tworzyło powierzchnię katody. I dopiero teraz metodą elektrolizy grafit oraz obecne ścieżki pokryłyby się nową warstwą miedzi.

Niestety wiercenie oraz metalizację robi się na początku by było łatwiej, a nie trudniej...

Awatar użytkownika
xor
User
User
Posty: 154
Rejestracja: poniedziałek 05 wrz 2016, 21:44

Re: Metalizacja otworów na PCB - propozycje wykonania.

Postautor: xor » sobota 15 lip 2017, 20:11

Marcin pisze:Ta metoda wymaga by wiercenie i metalizowanie wykonać na początku procesu


Wydaje mi się, że nie potrzeba do tego CNC. Przy metodzie foto można by naświetlanie przeprowadzić dwukrotnie. Raz punkty dla otworów, potem wiercenie, wyrównanie zadziorów (ważne, żeby nie uszkodzić kolejnej folii). Potem druga folia i naświetlanie rysunku ścieżek. Czas wykonania się podwaja (co najmniej), a po drodze trzeba by precyzyjnie pozycjonować rysunek ścieżek. Dwa śliskie miejsca to: czy wystarczająca powtarzalność wydruków jest do osiągnięcia (pewnie tak, skoro z powodzeniem udaje się robić płytki dwustronne). Drugie: czy folia na otworach (zwłaszcza krawędziach) okaże się wystarczająco wytrzymała.

Awatar użytkownika
j23
User
User
Posty: 408
Rejestracja: czwartek 08 paź 2015, 18:40

Re: Metalizacja otworów na PCB - propozycje wykonania.

Postautor: j23 » niedziela 16 lip 2017, 01:01

Nigdy nie wykonywałem metalizacji otworów, ale przyszedł mi do głowy taki pomysł z wykorzystaniem któregoś z typu wosku, które normalnie są stosowane w technice dentystycznej -wg mnie modelowy, lub odlewowy.
1. Jak już masz wytrawioną płytkę to wszędzie tam gdzie NIE MA otworów "malujesz" pędzelkiem po płytce PCB woskiem. Tutaj taka uwaga odnośnie pracy z woskiem: wosk dość szybko stygnie, więc to malowanie pędzelkiem to raczej w sensie naniesienie możliwie równomiernej warstwy wosku. Przy nanoszeniu wosku na PCB pojawią się jakby kolejne pasma/warstwy - w sensie co maźnięcie pędzelkiem to kolejna warstwa. Te warstwy później dobrze byłoby połączyć/stopić razem, żeby uzyskać jednorodną powierzchnię wosku, która ma na celu zabezpieczyć PCB przed procesem elektrolizy. Do "wygładzenia"/roztopienia krawędzi pasm wosku mógłbyś delikatnie użyć hot-air, lub taki psikacz (pojemnik typu gruszka) z zawartością spirytusu/denaturatu.
2. Po pomalowaniu PCB z jednej i z drugiej strony PRZY niepomalowanych otworach musiałbyś użyć jakiegoś specyfiku na tyle delikatnego, żeby pokrył szczelną warstwą wnętrza i powierzchnie otworów - tak jak radzi Kolega ZbeeGin - jakiś grafit.. (jakiś delikatny smar grafitowy??.. nie wiem). Oczywiście ten specyfik musi łączyć się z tą elektrodą, do której będą płynęły kationy metali w procesie elektrolizy.
3. Przeprowadzasz proces elektrolizy obserwując co dzieje się na powierzchni otworów (powinny pokryć się metalem z drugiej elektrody).
4. Po skończonym procesie elektrolizy musisz usunąć wosk, który zabezpieczał płytkę. Można by znowu delikatnie użyć hot-air'a żeby umiejętnie i z wyczuciem wypalić wosk (w przypadku wosku odlewowego) LUB użyć dzbanka z gorącą wodą, żeby po prostu spłukać wosk z powierzchni PCB.

Co do tych wosków to taka uwaga: dokładniejszy, ale nieco trudniejszy do nałożenia jest wosk odlewowy (za to powinien on lepiej zabezpieczyć PCB przed procesem elektrolizy). Z kolei wosk modelowy powinien okazać się zdecydowanie tańszy, ale nie jestem pewien jak dobrze byłby on w stanie zabezpieczyć Twoją płytkę PCB.

Tutaj link do różnych rodzajów wosku (warto porównać ich właściwości fizyczne, tzn.temperaturę krzepnięcia, topnienia, etc.):
http://dentysta.eu/woski-laboratoryjne-stosowane-w-stomatologii/

Pozdrawiam! Jarek
Bo ona jest piękniejsza niż słońce
i wszelki gwiazdozbiór.
Porównana ze światłością-uzyska pierwszeństwo
(...)Mądrości zło nie przemoże
Mdr 7,29


Wróć do „Mój warsztat domowy”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość