[QBasic] Jak zrobić menu ekranowe

Tutaj umieszczamy tematy związane z językami programowania niepasującymi do innych działów.
Regulamin forum
Temat prosimy poprzedzić nazwą języka umieszczonego w nawiasach kwadratowych np. [Pascal].
Awatar użytkownika
ZbeeGin
User
User
Posty: 492
Rejestracja: sobota 08 lip 2017, 17:16
Lokalizacja: Śląsko-Zagłębiowska Metropolia
Kontaktowanie:

[QBasic] Jak zrobić menu ekranowe

Postautor: ZbeeGin » środa 16 sie 2017, 19:42

Odkopałem właśnie Mój stary programik, a właściwie funkcję pozwalającą na ekranie w trybie tekstowym wyświetlić menu.
Być może, komuś się jeszcze przyda. Na przykład jako inspiracja by zaimplementować to w innym języku programowania lub mikrokontrolerze z wyświetlaczem...

Program oczywiście ma niedociągnięcia, z czego najważniejsza to brak buforowania ekranu oraz przywracania jego fragmentów.

Kod: Zaznacz cały

DECLARE FUNCTION MenuSystem (MenuBar$(), MenuBoxes$())

DEFINT A-Z
DIM Menu$(10) 'max. 10 menu w listwie
DIM PopMenu$(10, 30) '10 menu z 30 pozycjami

Menu$(1) = "Pliki": Menu$(2) = "Edycja"
Menu$(3) = "Szukaj": Menu$(4) = "Zapytanie"
Menu$(5) = "Raport": Menu$(6) = "Pomoc"
Menu$(7) = "Informacje"

PopMenu$(1, 1) = "Nowa baza"
PopMenu$(1, 2) = "Ładuj bazę ..."
PopMenu$(1, 3) = "Dołącz z bazy ..."
PopMenu$(1, 4) = "Zapisz bazę"
PopMenu$(1, 5) = "Zapisz bazę jako ..."
PopMenu$(1, 6) = "-"                       'linia oddzielająca
PopMenu$(1, 7) = "Wyjście z programu"

PopMenu$(2, 1) = "Edycja struktury"
PopMenu$(2, 2) = "Kopiuj strukturę z ..."
PopMenu$(2, 3) = "-"
PopMenu$(2, 4) = "Wyczyść rekord"
PopMenu$(2, 5) = "Kopiuj rekord"
PopMenu$(2, 6) = "Usuń rekord"
PopMenu$(2, 7) = "-"
PopMenu$(2, 8) = "Porządkuj bazę danych ..."

PopMenu$(3, 1) = "Szukaj ..."
PopMenu$(3, 2) = "Szukaj następnego"
PopMenu$(3, 3) = "Zamień ..."
PopMenu$(3, 4) = "-"
PopMenu$(3, 5) = "Idź do ..."

PopMenu$(4, 1) = "Utwórz zapytanie ..."
PopMenu$(4, 2) = "Popraw zapytanie ..."
PopMenu$(4, 3) = "Zapytaj teraz"

PopMenu$(5, 1) = "Utwórz raport ..."
PopMenu$(5, 2) = "Przedstaw raport"
PopMenu$(5, 3) = "Drukuj raport ..."

PopMenu$(6, 1) = "Głowna strona pomocy"
PopMenu$(6, 2) = "Indeks haseł"
PopMenu$(6, 3) = "Pomoc na temat"
PopMenu$(6, 4) = "-"
PopMenu$(6, 5) = "Jak używać pomocy"

PopMenu$(7, 1) = "O Ali która miała kota"
PopMenu$(7, 2) = "O Policjancie który ma pałę"
PopMenu$(7, 3) = "O 40 krasnoludkach i jednym transwestycie"

SCREEN 0
Wybor = MenuSystem(Menu$(), PopMenu$())

SELECT CASE Wybor
  CASE 701: PRINT "Była sobie Ala, miała małego kotka."
            PRINT "Resztę przeczytaj w instrukcji obsługi"
            PRINT "Strona 10, wiersz 39"
  CASE 107: END
END SELECT

DEFSNG A-Z
FUNCTION MenuSystem (MenuBar$(), MenuBoxes$())

DEFINT A-Z
MenuSystem = 0  'wartość początkowa funkcji (zwracana gdy pomijane menu)
MaxWidth = 1    'maksymalna szerokość menu
MaxMenu = 1     'ilość pozycji w listwie (obliczana!)
CurMenu = 1     'bieżące menu
CurItem = 1     'bieżąca pozycja w menu
CurColumn = 1   'kolumna w której wyświetlane jest menu

CLS
GOSUB PokazListwe
GOSUB ObliczDl
GOSUB PokazMenu2

DO
  'klawisze obslugi MenuBox
  DO
    Key$ = INKEY$
  LOOP UNTIL Key$ <> ""
  SELECT CASE Key$
    CASE CHR$(0) + "H"
      CurItem = CurItem - 1
      IF LEFT$(MenuBoxes$(CurMenu, CurItem), 1) = "-" THEN CurItem = CurItem - 1
      IF CurItem < 1 THEN CurItem = 1
      GOSUB PokazMenu
    CASE CHR$(0) + "P"
      CurItem = CurItem + 1
      IF LEFT$(MenuBoxes$(CurMenu, CurItem), 1) = "-" THEN CurItem = CurItem + 1
      IF CurItem > MaxItem THEN CurItem = MaxItem
      GOSUB PokazMenu
    CASE CHR$(0) + "K"
      CurMenu = CurMenu - 1: IF CurMenu < 1 THEN CurMenu = 1
      COLOR , 0: CLS
      GOSUB PokazListwe: GOSUB ObliczDl: GOSUB PokazMenu2
    CASE CHR$(0) + "M"
      CurMenu = CurMenu + 1: IF CurMenu > MaxMenu THEN CurMenu = MaxMenu
      COLOR , 0: CLS
      GOSUB PokazListwe: GOSUB ObliczDl: GOSUB PokazMenu2
    CASE CHR$(13)
      MenuSystem = CurItem + 100 * CurMenu
      EXIT FUNCTION
    CASE CHR$(27)
      'return zero
      EXIT FUNCTION
    CASE ELSE: SOUND 1400, .5
  END SELECT
LOOP

ObliczDl:
  MaxWidth = 1: Item = 1
  'oblicz długość najdłuższej pozycji z menu i ilość pozycji
  WHILE MenuBoxes$(CurMenu, Item) <> ""
    CurWidth = LEN(MenuBoxes$(CurMenu, Item))
    IF (CurWidth > MaxWidth) THEN MaxWidth = CurWidth
    Item = Item + 1
  WEND
  MaxItem = Item - 1: CurItem = 1 'przypisuje ilość pozycji
  RETURN

PokazListwe:
  Item = 1: CurColumn = 4: Column = 4
  LOCATE 1, 1, 0: COLOR 0, 7: PRINT SPACE$(80)
  LOCATE 1, 4, 0
  WHILE MenuBar$(Item) <> ""
    IF (Item = CurMenu) THEN
      COLOR 14, 2: CurColumn = Column
    ELSE
      COLOR 0, 7
    END IF
    PRINT " "; MenuBar$(Item); " ";
    Column = Column + LEN(MenuBar$(Item)) + 2: Item = Item + 1
    MaxMenu = Item - 1
  WEND
  COLOR 7, 0
  RETURN

PokazMenu2:
  'sprawdza czy menu zmieści się na ekranie
  MenuTo = CurColumn + MaxWidth + 5
  IF (MenuTo > 80) THEN
    CurColumn = CurColumn + (80 - MenuTo)
    'obliczono nową pozycję
  END IF
PokazMenu:
  LOCATE 2, CurColumn, 0
  COLOR 0, 7: PRINT " "; CHR$(218); STRING$(MaxWidth + 2, CHR$(196)); CHR$(191); " "
  FOR Item = 1 TO MaxItem
    LOCATE Item + 2, CurColumn, 0: COLOR 0, 7
    IF LEFT$(MenuBoxes$(CurMenu, Item), 1) = "-" THEN
      PRINT " "; CHR$(195); STRING$(MaxWidth + 2, CHR$(196)); CHR$(180); " ";
    ELSE
      PRINT " "; CHR$(179);
      IF (Item = CurItem) THEN COLOR 14, 2 ELSE COLOR 0, 7
      PRINT " "; MenuBoxes$(CurMenu, Item); SPACE$(MaxWidth - LEN(MenuBoxes$(CurMenu, Item)) + 1);
      COLOR 0, 7: PRINT CHR$(179); " ";
    END IF
    COLOR 7, 0: PRINT
  NEXT Item
  LOCATE Item + 2, CurColumn, 0: COLOR 0, 7
  PRINT " "; CHR$(192); STRING$(MaxWidth + 2, CHR$(196)); CHR$(217); " ";
  COLOR 7, 0: PRINT
  RETURN

END FUNCTION

Wróć do „Inne języki programowania”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 4 gości